Otázka na Tělo: K čemu vám jsou zkušenosti ze života v církvi při vašem podnikání?

(ČB 7-8/2019)

Má žena mi řekla: Často se v podnikání můžete snažit, jak chcete, stejně jako v církvi, a je to k… Ale přesto vás víra v dobrou věc přenese i přes těžkosti.
Miroslav Kadeřávek, majitel penzionu na Českomoravské vysočině

Poslechněte si článek:

Řemeslnou živnost provozuji od roku 1994. Myslím, že zkušenosti ze života v církvi mé podnikání nikterak neovlivnily. Ke všem svým zákazníkům se snažím přistupovat vstřícně a profesionálně. Je to fuška, ale funguje to. Hodně se jich vrací.
Petr Zejfart, houslař

Naučil jsem se dívat na zaměstnance i zákazníky jako na „lidi“ se všemi pozitivy i negativy. Negativní postoje mají svou příčinu; a v Bibli jsou zaznamenána i některá řešení. V církvi to neumíme, ale snažíme se o to. Tak jsem se o to snažil i ve firmě. V komunikaci mi pomohla průprava z mládeže – psaní úvah, vedení skupin mládeže, lesních brigád, dětské tábory, kurátorování – zodpovědnost za druhé, nejen za sebe. Nešílím, když se něco pokazí, a když vidím, že to nezvládnu, prosím Pána Boha o pomoc.
Jaromír Křivohlavý, vedoucí stavební firmy

Odpustit nebo propustit? Křesťanské prostředí či zkušenosti ze života v církvi velí odpustit. Mám si ale svěřené hřivny nechat rozkrást? To nemohu. Stejně si ale myslím, že máme v naší firmě větší toleranci k pochybení zaměstnanců, než je běžné. I toho však dovedou někteří zaměstnanci zneužít. Zažili jsme ovšem návrat ztraceného syna – zaměstnanec, který sám odešel, se po několika letech vrátil právě z důvodu slušného jednání majitelů.
Tomáš Jelínek, ředitel firmy na výrobu nábytku

Nejvýraznější zkušenost z církevního prostředí znamená brát podnikání jako službu. Osvědčila se mi snaha rozumět potřebám zákazníka a navázat s ním až důvěrný vztah při řešení jeho problémů. K orientaci v podnikatelském konkurenčním prostředí mi pomohly kontakty s členy organizace německých podnikatelů, která se zabývá podnikáním osob z křesťanského prostředí a jejich vzděláváním. Naučil jsem se tak považovat konkurenci za výzvu, nikoliv za nepřítele, a zisk nikoliv za něco nepatřičného, ale za legitimní výsledek nesnadné práce.
Pavel Stolař, majitel firmy pro tepelné zpracování kovů