16 škol Diakonie znovu vítá své žáky. Je jich přes čtyři sta

(ČB 9/2019) Každý žák ve školách Diakonie je originál. Jeden spořádaně sedí v lavici a klidně pracuje na svých úkolech. Druhý chvilku neposedí. Musí se stále pohybovat, jinak se necítí dobře. Další je zase tak citlivý, že ho i drobná odchylka od zavedeného pořádku nezvladatelně rozruší: spustí takový křik, že se to rozléhá po celé škole. Je pak třeba všeho nechat a začít ho uklidňovat.

Víme, že nás s žáky našich škol můžou potkat lecjaké nečekané situace a teprve když nastanou, začínáme hledat způsob, jak je společně zvládnout. Stojí to ale za to. Vzdělání je totiž schopen i člověk s nejtěžším handicapem. Nemusí se hned učit číst a psát. Pokroky lze dělat i v tom, jak dát srozumitelně najevo hlad, pocit nepohody nebo touhu po společnosti druhého člověka. Pro člověka s handicapem a jeho blízké to není maličkost, ale zásadní posun dopředu. Někdy může působit až zázračně. Na zázraky ale ve školách nespoléháme. Sázíme na odbornost, zkušenost i dobrou vůli pedagogů. A na individuální přístup, což si samozřejmě žádá malý počet dětí ve třídě.

Poslechněte si článek:

I díky tomu je ve speciálním školství Diakonie Českobratrské církve evangelické na prvním místě. Mezi nestátními zřizovateli speciálních škol je největší – v současné době mají diakonické školy 463 dětí a žáků, působí v 16 místech. Přímo ve speciálních školách se vzdělává 401 žáků, ostatní (62 dětí) navštěvuje dvě běžné mateřské školy v Chebu a Soběslavi.

Škola Ostrava: v rytmu djembe

Djembe je prastarý africký buben původem z Mali. Už dávno na něj lidé hrají i na jiných kontinentech a své nezastupitelné místo má i v ostravské speciální škole, kde se zařadil mezi nezbytné školní pomůcky. Společné bubnování působí blahodárně. Uvolňuje stres a napětí v celém těle, má kladný vliv na jemnou a hrubou motoriku a zvyšuje schopnost koncentrace. Žáci z ostravské speciální školy už ovládají své bicí nástroje natolik, že se mohli v květnu pochlubit dětem z ostravské mateřské školky Mitušova.

Škola Merklín: kuchařská soutěž

Tři týmy se zjara v Merklíně střetly při kuchařském klání a kromě domácích soutěžili ještě žáci z praktických škol v Horšovském Týně a v Plzni. Své síly změřili při přípravě chlebíčků, bramborového salátu a palačinek. Nezávislá porota pak hodnotila estetiku, chuť a servírování a došla k názoru, že všichni soutěžící se svých úkolů zhostili výborně, samostatně, jen s minimální dopomocí. S hodnocením to proto porotci neměli vůbec jednoduché. Nakonec každý kuchařský tým zvítězil v jedné disciplíně, takže si zlato odváželi všichni. Příští rok se chystá další ročník soutěže, již třetí.

Škola Michle: výstava obrazů

Dendrit Kafé je název mile vyhlížející tréninkové kavárny pro lidi s duševním onemocněním, která slouží i jako výstavní prostor. Hosté kavárny tak mohli letos shlédnout obrazy z dílny žáků pražské speciální školy v Michli. Na svých dílech si děti daly velmi záležet. Výstava byla totiž prodejní a nákupem obrazů lidé napomohli rekonstrukci michelské školní zahrady. Ta se postupně mění z fádního betonového prostoru ve stylu pozdního socialismu v zahradu plnou květin a herních prvků, které rozvíjejí hmat, manuální zručnost nebo třeba sluch.

Škola Strašnice: jarní setí

Jaro vyhlíží každý správný zahrádkář a vyhlíželi je i žáci školy v pražských Strašnicích. Jakmile sluníčko začalo trochu hřát, pustili se do práce a nic přitom nevadilo, že kvůli ztížené možnosti pohybu jsou některým z nich záhony nepřístupné. Zahrádkařit se dá přece i doma, třeba za stolem v obývacím pokoji. Žáci sázeli semínka a v průhledném kelímku sledovali, jak klíčí. K tomu ještě stihli vyrobit maminkám k svátku přání, která vystřihovali a lepili.

Škola Stodůlky: hudební nástroje

Spoustu veselých chvilek zažili žáci školy v pražských Stodůlkách. Celý březen se věnovali tématu „hudební nástroje“. Každé ráno zahajovali básničkou o hudebních nástrojích, hravou formou se seznamovali s notovým zápisem, poslouchali zvuky různých instrumentů a učili se je poznávat. Každý si také zkusil na něco zahrát. Při výtvarné výchově potom kreslili notičky, ale třeba i housle nebo trumpetu, vybarvili bubínek a ze zátek od limonád vyrobili řehtadlo. Na své si přišli i u bicí soupravy.

Diakonie Rolnička: přespávání ve škole

Těsně před letošními Vánocemi využili žáci mateřské školy Diakonie Rolnička v Soběslavi možnost ve školce přespat a celé to bylo opravdu ve vánočním duchu. Nejdřív, dopoledne, navštívili místní knihovnu a prohlédli si pohyblivý betlém. Odpoledne pak vyráběli papírové ozdoby, kterými zkrášlili vánoční stromeček. A také donesli zvířátkům do lesa různé dobroty a po návratu se pobavili pohádkou //O perníkové chaloupce//. Nakonec děti čekalo to hlavní – sešly se u slavnostní „štědrovečerní“ večeře. A potom se šlo spát. To se jim tak líbilo, že se na další přespávání moc těší.

Škola Vrchlabí: závěrečné zkoušky

Závěrečné vysvědčení převzali žáci praktické školy ve Vrchlabí. Nebylo to ovšem zadarmo. Předtím museli složit závěrečnou zkoušku, která se skládala z teoretické a praktické části. Její součástí bylo třeba vaření či domácí práce. V podstatě šlo o takovou malou maturitu. Nikdo ale nepohořel, výsledky byly naopak výborné; ukázalo se, že žáci se v praktické škole připravovali svědomitě. Proto je také mohlo jejich závěrečné vysvědčení náležitě potěšit. Předávalo se v evangelickém kostele ve Vrchlabí – ve slavnostní atmosféře a za přítomnosti celé školy.

Škola Čáslav: společně před prázdninami

Na hradbách, v blízkosti dvou chrámů a s velkou zahradou. Málokterá škola má tak pěkné umístění jako speciální škola Diakonie v Čáslavi. V jejích venkovních prostorách se často konají události i pro veřejnost a tak to bylo i na závěr loňského školního roku. Děti ze speciální školy se setkaly s žáky Základní školy T. G. Masaryka. Rodičům škola přitom připravila besedu s paní Evou Tomanovou, která vyprávěla o svých zkušenostech ze života v rodině s postiženým dítětem.

Adam Šůra, foto: archiv Diakonie